
Boğaz Geçiş Ücretlerine Zam Şoku! İşte Yeni Tarife
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, yaptığı yazılı açıklama ile İstanbul ve Çanakkale boğazlarından uğraksız geçen gemilerden alınan ücretlerde önemli bir artışa gidildiğini duyurdu. Montrö Türk Boğazları Sözleşmesi çerçevesinde uygulanan bu artış, gemilerin net tonları üzerinden alınan altın frank değerini 1 Temmuz 2025 itibarıyla %15 oranında artırarak 5,83 ABD dolarına çıkaracak. Bakan Uraloğlu, bu düzenlemenin 2022 yılında başlatılan tarife revizyonlarının bir parçası olduğunu vurguladı.
Boğaz Geçiş Ücretlerinde Tarihi Artış
Bakan Uraloğlu, yapılan bu artışın, 2022 öncesinde 39 yıl boyunca 0,8 dolar seviyesinde sabit kalan altın frank değerini önemli ölçüde yükselttiğini belirtti. "2022 öncesine göre 7,2 kat yükseltmiş olacağız" diyen Uraloğlu, Denizcilik Genel Müdürlüğü'nün çalışmalarıyla her yıl düzenli olarak artış yapıldığını ve bu sayede geçiş için tahsil edilen tahlisiye, fener ve sağlık bedellerinin ABD doları cinsinden önemli ölçüde arttığını ifade etti.
Artışın Gerekçesi ve Beklentiler
Uraloğlu, revize edilen altın frank değeri ile maliyetlerin daha adil bir şekilde yansıtılacağını ve bu artışın Türk boğazlarında verilen kamu hizmetlerinin sürdürülebilirliğine katkı sağlayacağını vurguladı. Elde edilen gelirlerle, dünyanın en riskli dar su yollarından olan Türk boğazlarında deniz emniyeti ve güvenliğinin sağlanmasının yanı sıra çevre emniyetini artırmak için gerekli altyapıların ve gemi trafik izleme sistemlerinin sürekli geliştirilmesine devam edileceğini belirtti. Bakan Uraloğlu, konuyla ilgili şunları söyledi:
"Bu artış Türk boğazlarında verdiğimiz kamu hizmetlerinin sürdürülebilirliğini desteklemesi açısından oldukça kıymetli. Tahsil ettiğimiz bu ücretlerle dünyanın en riskli dar su yollarından olan Türk boğazlarımızda, deniz emniyeti ve güvenliğini sağlamanın yanı sıra çevre emniyetini artırmak için gerekli altyapılarımızı ve gemi trafik izleme sistemlerimizi sürekli geliştirmeye devam etmekteyiz."
2024 Gelirleri ve Gelecek Vizyonu
2024 yılında İstanbul ve Çanakkale boğazlarından geçen ve söz konusu ücretlere tabi olan 51 bin 58 uğraksız gemiden toplam 227,4 milyon dolar tahsil edildiği bilgisini veren Uraloğlu, bu rakamın Türk boğazlarının yönetilebilmesi için gereken yüksek maliyeti ortaya koyduğunu ifade etti. Türkiye'nin hak ve menfaatlerinin uluslararası kurallara uygun olarak korunmaya devam edeceğini vurgulayan Uraloğlu, açıklamalarını şu şekilde tamamladı:
"Bu rakam, Türk boğazlarının yönetilebilmesi için ne kadar yüksek bir maliyet gerektiğini de ortaya koyuyor. Bundan önce olduğu gibi bundan sonra da ülkemizin hak ve menfaatlerini uluslararası kurallara uygun olarak korumaya azimle devam edeceğiz."
Boğaz geçiş ücretlerine yapılan bu zam, denizcilik sektöründe yankı uyandırırken, elde edilecek ek gelirlerin boğazlardaki güvenlik ve altyapı çalışmalarına katkı sağlaması bekleniyor. Bu artışın, Türkiye'nin denizcilik alanındaki rekabet gücünü nasıl etkileyeceği ise merak konusu.