Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, Palandöken Ekonomi Forumu'nda yaptığı konuşmada, muhalefetin çocuk işçiliği iddialarına sert bir yanıt verdi. Tekin, mesleki eğitim modelinin siyasi tartışmalara kurban edilmemesi gerektiğini vurgulayarak, Türkiye'nin eğitim alanındaki başarılarına dikkat çekti. Konuşmasında, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nin önemine de değinen Bakan Tekin, eğitimde insani değerlerin ön planda tutulması gerektiğini ifade etti.
Türkiye Eğitimde Nereye Geldi?
Bakan Tekin, Erzurum'da düzenlenen Palandöken Ekonomi Forumu'nda yaptığı konuşmada, Türkiye'nin eğitim alanındaki başarılarını detaylı bir şekilde anlattı. OECD verilerine göre, Türkiye'de derslik başına düşen öğrenci sayısının ve öğretmen başına düşen öğrenci sayısının OECD ortalamalarının üzerine çıktığını belirtti. Ayrıca, Türkiye'nin dersliklerinin tamamında internet altyapısı ve akıllı tahta ile dünyanın en büyük eğitim içeriklerinden birine sahip olduğunu vurguladı. Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı'nın (UNDP) raporuna atıfta bulunarak, bu başarıların takdire şayan olduğunu ifade etti.
Tekin, OECD bünyesinde yapılan Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması'nın (TIMSS) 2024 sonuçlarına göre, Türkiye'nin matematik ve fen bilimleri testinde OECD ülkeleri ve Avrupa ülkeleri arasında birinci sırada yer aldığını söyledi. Bu başarının Türkiye için önemli bir gösterge olduğunu vurguladı.
"Eğitim felsefemizi köklü bir değişime tabi tuttuk" diyen Tekin, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli ile beceri temelli bir eğitimi yeniden kazandırdıklarını ifade etti. Bu modelin, eğitimde önemli bir dönüşümü temsil ettiğini belirtti.
Mesleki Eğitim ve Çocuk İşçiliği İddiaları
Bakan Tekin, konuşmasında mesleki ve teknik eğitim konusuna da değindi. Mesleki ve Teknik Eğitim Politika Belgesi ile sektör, iş dünyası, meslek örgütleri ve Milli Eğitim Bakanlığının birbirlerini doğru anlamaları halinde yapılabileceklerin önünün açıldığını ifade etti. İş dünyası temsilcilerine seslenerek, bu politikaların siyasi tartışmalara kurban edilmemesi gerektiğini vurguladı.
Muhalefetin mesleki eğitim merkezlerinde (MESEM) çocuk işçiliği teşvik edildiği yönündeki iddialarına sert tepki gösteren Tekin, "Her gün onlarca soru önergesine cevap veriyoruz. Soru önergelerinin odağında 'Cumhuriyet Halk Partisi tarafından verilen MESEM'lerde çocuk işçiliği teşvik ediyorsunuz.' Ne yapıyoruz? MESEM'ler üzerinden mesleki ve teknik eğitimi güçlendirmeye çalışıyoruz. Biz bunu yaparken muhalefet bizi çocuk işçiliği teşvik etmekle suçluyor." şeklinde konuştu.
İş dünyasına çağrıda bulunan Tekin, mesleki ve teknik eğitimle ilgili beklentilerin muhalefete de hatırlatılmasını isteyerek, bu konuda destek beklediğini ifade etti.
Eğitimde İnsani Değerlerin Önemi
Eğitimde yapay zeka uygulamaları konusunun gündemde olduğunu belirten Tekin, bu alandaki çalışmaları devam ettireceklerini söyledi. Ancak, dünyada ekonomide, teknolojide ve siyasette yaşanan değişimler sırasında insana ait değerlerin ıskalandığını vurguladı. Filistin sorununu örnek göstererek, insani değerlerin göz ardı edilmesinin sonuçlarına dikkat çekti.
Tekin, eğitim öğretim süreçlerinde insani değerlerin teknolojik değişikliklerle birlikte çocuklara verilmesi gerektiğini savundu. Bu sayede ekonomik kalkınmanın yanı sıra temel hak ve hürriyetlerde de çağ atlanabileceğini ifade etti. Aksi takdirde, dünyadaki insan hakları ihlallerine kimsenin ses çıkarmaması gibi sorunların devam edeceğini belirtti.
Palandöken Ekonomi Forumu'ndaki panel, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu'nun moderatörlüğünde gerçekleşti. Panele Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy ile Ticaret Bakanı Ömer Bolat da katıldı.
Bakan Tekin'in açıklamaları, Türkiye'nin eğitim alanındaki başarılarını ve karşılaştığı zorlukları gözler önüne seriyor. Özellikle mesleki eğitim ve çocuk işçiliği iddiaları konusundaki hassasiyeti, bu alanda daha fazla çaba gösterilmesi gerektiğini vurguluyor. Eğitimde insani değerlerin ön planda tutulması gerektiği mesajı ise, geleceğe yönelik önemli bir vizyon sunuyor.